Szkoła Podstawowa nr 3 im. ks. kard. Stefana Wyszyńskiego w Leżajsku
ul. 11 listopada 8, 37-300 Leżajsk
(0-17)2421649
sp3lezajsk@gmail.com

 Już po raz drugi w historii szkoły Samorząd Uczniowski zorganizował nocowanie w szkole. Tym razem pod hasłem: "Nocka z książką". Uczniowie, którzy wzięli udział w nocowaniu, mieli okazję spotkać się z kolegami i koleżankami w nieco innym klimacie, niż w ciągu dnia. Członkowie Samorządu przygotowali dla swoich rówieśników różne atrakcje: uczniowie budowali w swoich klasach szałasy z koców, uczestniczyli w podchodach, wykonywali różne zadania, prezentowali wybrane książki w sposób pantomimiczny, grali w gry planszowe, jedli wspólnie kolację, oglądali film w tzw. dziecięcym kinie nocnym,, a o północy chętni mogli pograć w siatkówkę. Ostatnią rzeczą, którą chcieli robić w czasie nocowania było .. spanie. Ale jednak nawet najwytrwalszych w końcu sen zmorzył i w bardzo późnych godzinach udało się nauczycielom wprowadzić ciszę nocną.

Noc była więc krótka, a rano porządki, sprzątnie i  wszyscy podążyli do domu, aby .... odespać. Na szczęście była sobota, a w zapasie jeszcze niedziela. Niektórzy już się nie mogą doczekać, kiedy będzie następne nocowanie w szkole.

Od września tego roku kontynuujemy działania związane z udziałem naszej szkoły w projekcie "Szkoła Współpracy – uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły". Najpierw stworzyliśmy wspólnie z rodzicami i uczniami Szkolny Program Aktywnej Współpracy, który został zaprezentowany całej społeczności (uczniom, rodzicom i nauczycielom). Jest on wywieszony  na dużej planszy w holu szkoły. Każdy mógł się z nim zapoznać i dodać własne propozycje, wrzucając je do skrzynki pomysłów. Po przeprowadzonych konsultacjach, Rada SU, Rada Rodziców i Rada Pedagogiczna podjęły uchwałę o przyjęciu programu do realizacji. Na cały rok szkolny zaplanowaliśmy wiele ciekawych działań, które mają na celu zintegrowanie uczniów, rodziców i nauczycieli oraz poprawę naszej wzajemnej współpracy. Od nas wszystkich zależy, czy to się uda.

Poniżej zamieszczamy nasz Szkolny Program Aktywnej Współpracy (pobierz plik), kilka zdjęć dokumentujących tworzenie go oraz film nakręcony w czerwcu, podczas Szkolnego Dania bez Przemocy, w czasie którego wykonaliśmy wspólnie integracyjną grę z kubeczkami "Cups Song". Działanie to w całości przygotowała (tj. nauczyła większość uczniówze szkoły) i koordynowała Wiktoria Sobuś, wówczas uczennica klasy VIb, a dziś już absolwentka.

 

 

30 września odbyły się wybory do Rady Samorządu Uczniowskiego w naszej szkole. Uczniowie mogli oddać swój głos w lokalu wyborczym, głosując w sposób tajny. Zaznaczali na karcie wyborczej nazwisko tylko jednej osoby spośród 18 kandydatów. Wybory przeprowadziła Szkolna Komisja Wyborcza w składzie: Szymon Zabłotni, IVb – przewodniczący oraz Zuzanna Kycia Vb, Marcel Kotuła IIa, Miłosz Wawrzak IIIa, Antonina Zabłotni Ib, Karol Zygmunt VIa.  Po przeliczeniu głosów Komisja sporządziła protokół z przeprowadzonych wyborów i ogłosiła wyniki. W głosowaniu wzięło udział 244 uczniów. Oddano 242 głosy ważne i 2 nieważne. Nowym przewodniczącym szkoły został Filip Fus, kl.Vb. Ponadto w skład Rady weszli : Małgorzata Miś Va, Jakub Ćwikła VIb, Michał Hospod IVa, Bartek Larwa Vb, Martyna Trębacz Vb, Jakub Sołek VIa, Martyna Rumierz VIa i Patryk Skrzyński IVb. Nowa Rada wybrała opiekunów, którymi zostali:  Ewa Rejman, Jan Mach, Alina Zygmunt Kulesza i Małgorzata Szymula. 

Samorząd ruszył do pracy pełną parą. Jednym z pierwszych jego działań było podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia do realizacji Szkolnego Planu Aktywnej Współpracy – dla uczniów, rodziców i nauczycieli.

W dniu 23 czerwca miała w naszej szkole miejsce bardzo ważna uroczystość – pożegnanie klas VI. Oprócz głównych bohaterów tego dnia, przybyli na nią zaproszeni goście, wzruszeni rodzice, dyrekcja szkoły i grono pedagogiczne.  Były przemówienia, nagrody, dyplomy, prezenty-niespodzianki dla uczniów, kwiaty dla nauczycieli i rodziców. Szóstoklasiści zaprezentowali piękny program artystyczny, za co otrzymali ogromne brawa.

Dnia 19 czerwca w naszej szkole został zorganizowany Dzień Profilaktyki pod hasłem: „STOP agresji i przemocy”.  Poprzedziły  go różne działania dla uczniów: wychowawcy przeprowadzili lekcje wychowawcze z profilaktyki agresji, Samorząd Uczniowski zorganizował akcję plakatową z hasłami przeciw przemocy i wulgaryzmom, a poloniści zachęcili uczniów do napisania listu do przyjaciela pod tytułem: „Jak mogę przeciwstawić się agresji i przemocy w szkole?”.  Impreza promująca życie bez przemocy odbyła się w sali gimnastycznej. Został rozstrzygnięty konkurs na list. Nagrody otrzymali: Mateusz Rabski (III miejsce), Łukasz Drożdżal (II miejsce) i Mieszko Kozaczuk (I miejsce). Autor zwycięskiej pracy, Mieszko - odczytał ją przed całą społecznością szkolną (zamieszczamy ją w załączniku). Uczniowie wysłuchali audycję radiową  „Stop wulgaryzmom – zielone światło dla kultury języka” oraz obejrzeli przedstawienie „Razem możemy więcej”. Imprezę uświetniły występy taneczne w wykonaniu Michała Hospoda z kl.IIIa oraz zespołu z klasy VIb w skladzie: Anna Giża, Alicja Sadlej, Wiktoria Sobuś, Karolina Trębacz. Spektakularnym elementem imprezy była zabawa integracyjna z kubkami „Cups song”, którą przeprowadziła Wiktoria Sobuś – wiceprzewodnicząca SU. Wcześniej nauczyła w nią grać większość uczniów, dzięki temu bardzo wiele osób w nią zagrało.

Ostatnim punktem programu była debata uczniowska pod hasłem: „Zło zwycięża, gdy dobrzy ludzie nic nie robią”. W debacie prowadzonej przez panią pedagog wzięli udział przedstawiciele klas III-VI. Zastanawiali się nad możliwościami i korzyściami płynącymi z reagowania na przemoc w szkole. Debata zakończyła się spisaniem wniosków wypracowanych przez uczniów.

W tym roku Dzień Dziecka obchodziliśmy w naszej szkole na sportowo. Klasy wzięły udział w podchodach przygotowanych przez  Samorząd uczniowski  we współpracy z nauczycielami. Odbyły się również zawody sportowe w konkurencjach: piłka nożna, siatkówka, biegi sztafetowe. Wiele emocji  towarzyszyło konkurencji - przeciąganie liny.  Dzieci otrzymały  także specjalny prezent; nauczyciele wraz z rodzicami odegrali dla nich na szkolnej scenie przedstawienie „Zielony Kapturek”.  Były też kiełbaski z grilla i grzanki przygotowane  i serwowane przez rodziców. Mamy nadzieję, że ten dzień  dostarczył naszym  uczniom wiele radości.

Pod takim hasłem rozpoczęliśmy weekendową nockę w naszej szkole, oczywiście 15 maja. Imprezę zorganizował Samorząd Uczniowski realizując działanie w ramach projektu „Szkoła Współpracy”. W godzinach wieczornych grupa ponad 60 osób uczniów przybyła z pełnym ekwipunkiem do spania, energią do zabawy i dobrym humorem. Rozlokowali się w swoich klasach, następnie zostali zaproszeni do udziału w podchodach na terenie budynku. Członkowie Samorządu przygotowali dla każdej klasy zadania do rozwiązania i zagadki, których rozwiązanie umożliwiało dotarcie do punktów z zadaniami. Niektóre z nich były naprawdę trudne, ale z drobną pomocą drużyny poradziły sobie ze wszystkimi poleceniami.  Po  zakończonych pomyślnie podchodach, wszyscy udali się do stołówki na kolację. Klasy różnie się do niej przygotowały. Niektórzy zamówili pizzę, inni robili tosty, koreczki, gofry i kanapki. Była prawdziwa uczta! Po spożytej kolacji rozpoczęły się gry i zabawy towarzyskie. Graliśmy w kalambury, scrabble, eurobiznes, jednak największym powodzeniem cieszyła się gra „DiXIT”. W sali gimnastycznej odbyła się projekcja filmu, karaoke, a dla najbardziej wytrwałych – siatkówka i koszykówka. Był też czas na pogaduszki, zabawy w podgrupach i bycie razem na luzie. Godziny mijały bardzo szybko i wreszcie nadszedł czas ciszy nocnej. Nie wszyscy mieli ochotę na spanie, okazało się, że noc była za krótka. Jednak nauczyciele byli nieubłagalni. Zarządzili ciszę i trzeba było przynajmniej się położyć  i trochę przespać. Niektórym to się udało…  Sobota nadeszła błyskawicznie, trzeba było tylko szkołę doprowadzić do porządku i można było wrócić do domu. Podsumowując, nocka w szkole była super! Mamy nadzieję, że ją jeszcze powtórzymy.

 

Nasza szkoła przystąpiła do projektu: „Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły”.  Jest to ogólnopolski, systemowy projekt Ministerstwa Edukacji Narodowej, realizowany w partnerstwie z Fundacją Rozwoju Demokracji Lokalnej.

Jednym z najważniejszych celów projektu  jest wprowadzenie w szkołach i przedszkolach  całej Polski nowoczesnego modelu współpracy pomiędzy uczniami, rodzicami i nauczycielami w zakresie organizacji pracy placówki.

W ramach projektu szkoła otrzymała możliwość udziału w warsztatach, podnoszących kompetencje w zakresie podejmowania i podtrzymywania współpracy pomiędzy nauczycielami, uczniami i rodzicami. Mamy również  zapewnioną indywidualną opieka trenera - eksperta, którzy pomoże nam wspólnie stworzyć odpowiedni dla naszej szkoły program współpracy. W działaniach projektu są zaangażowani przedstawiciele Samorządu Uczniowskiego, Rady Rodziców i Rady Pedagogicznej. Został powołany zespół projektowy, w skład którego weszła 6 uczniów, 3 rodziców i 3 nauczycieli. Wzięli oni w szkoleniu, podczas którego poznawali ideę projektu i otrzymali pierwsze zadanie do zrealizowania w szkole. Każda z grup miała przeprowadzić debaty na temat: „Co powinno się zmienić, żeby zarówno uczniowie jak i rodzice chcieli się angażować w życie szkoły, byli aktywni, mieli poczucie wpływu i dobrze się czuli w „NASZEJ SZKOLE”? Debaty odbyły się w dniach: 27- 30 kwietnia. Celem ich było wypracowanie wniosków i rekomendacji do zmian w szkole, dostrzeganych przez uczniów, rodziców i nauczycieli. Każda z grup zaprezentuje je podczas drugiego warsztatu i być może będą one zaczątkiem budowania szkolnego programu współpracy w SP 3. Poniżej przedstawiamy zdjęcia z przeprowadzonych debat.

Szkoła Podstawowa nr 3 i Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Leżajsku

Akcja profilaktyczna bezpieczny Internet

 

 

Bezpieczeństwo dzieci w Internecie to zgryzota rodziców, nauczycieli, pedagogów i psychologów. Chcąc zapewnić dzieciom jak największą wiedzę na temat zagrożeń w sieci, Szkoła Podstawowa nr 3 oraz Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Leżajsku  organizują corocznie akcję informacyjną powiązaną z organizacją konkursów powiatowych dla uczniów klas I-VI. 

 

Zarówno przeprowadzony cykl zajęć, jak również prelekcja pana nadkomisarza Adama Kopacza z Komendy Powiatowej Policji w Leżajsku oraz krótka pogadanka nt. relacji w sieci, przeprowadzona przez panią pedagog Ewę Rejman, pomogły dzieciom zrozumieć zagrożenia, jakie mogą napotkać korzystając z Internetu i wskazały właściwy mechanizm reagowania na przejawy cyberprzemocy.

 

29 kwietnia 2015 roku w Szkole Podstawowej Nr 3 w Leżajsku odbyły się, jak co roku, eliminacje powiatowe Ogólnopolskiego Turnieju Bezpieczeństwa w Ruchu Drogowym. Rywalizowało pięć reprezentacji ze szkół podstawowych z Brzózy Królewskiej, Brzyskiej Woli, Leżajska, Wólki Grodziskiej i Rudy Łańcuckiej i pięć reprezentacji z gimnazjów w Brzózie Królewskiej, Kuryłówce, Leżajsku, Grodzisku Dolnym i Nowej Sarzynie. W pierwszej części turnieju uczestnicy rozwiązywali testy dotyczące znajomości przepisów ruchu drogowego, a w części drugiej na rowerach pokonywali rowerowy tor przeszkód. Nad przebiegiem całego turnieju czuwała komisja, w składzie której byli przedstawiciele Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Rzeszowie, Policjanci Komendy Wojewódzkiej Policji w Rzeszowie oraz Policjanci Komendy Powiatowej Policji w Leżajsku.

,, Żaden europejski lud dziś nie ma takiej epopei..." 

(Zygmunt Krasiński)

 

W Soplicowie jak w raju!

 

W dniu 14 kwietnia br. odbył się w Szkole Podstawowej nr 3 im. ks. kard. Stefana Wyszyńskiego w Leżajsku Międzyszkolny Konkurs Recytatorski ph. ,,W Soplicowie jak w raju!". Jak co roku zgromadził miłośników poezji i sztuki recytacji z trzech leżajskich szkół podstawowych.

Celem konkursu było uczczenie 160 rocznicy śmierci Adama Mickiewicza, zainteresowanie uczniów twórczością wieszcza oraz ukazanie piękna, bogactwa i artystycznej doskonałości języka epopei narodowej. Organizatorki konkursu- pani Jolanta Sanecka i pani Grażyna Olszowy - założyły, iż spotkanie stanie się również świetną okazją do przybliżenia dzieciom zapomnianych już nieco dawnych obyczajów i kultury szlacheckiej. Pochylenie się nad wersami ,,Pana Tadeusza" było doskonałą lekcją wychowawczą, propagującą wśród uczniów postawę szacunku wobec takich wartości jak: patriotyzm, męstwo, rodzina, dobre wychowanie, miłość do ojczystego krajobrazu czy dbanie o czystość języka.

Spośród 29 uczestników konkursu, pięknie recytujących fragmenty epopei narodowej, jury (p. Małgorzata Mach, p. Małgorzata Kowalska, p.Regina Żołynia) wyłoniło zwycięzców. Nagrody otrzymały: Sandra Kosiarska - SP3, Emilia Parol - SP2, Laura Rymarz - SP1, zaś wyróżnienia dostali: Anna Wójtowicz - SP2, Wiktoria Margas - SP3 i Mieszko Kozaczuk - SP3. Wszyscy recytatorzy otrzymali pamiątkowe dyplomy, a zwycięzcy na uroczystym podsumowaniu konkursów dostaną nagrody książkowe ufundowane przez, „Instytut Prymasowski" z Warszawy. 

Uczniom oraz ich opiekunom serdecznie gratulujemy przygotowania wspaniałych wystąpień i dziękujemy za udział  w konkursie.

Jolanta Sanecka

 

13 kwietnia uczniowie naszej szkoły uczestniczyli w szczególnej lekcji dobrego wychowania. Teatr Edukacyjny z Krakowa przeprowadził zajecia  na temat zasad dobrego wychowania w różnych sytuacjach codziennego życia. Uczniowie dowiedzieli się z nich, między innymi, że:

- uczeń jako pierwszy kłania się wszystkim pracownikom szkoły, mówiąc "dzień dobry”, Kiedy się kłania lub z kimś rozmawia, wyjmuje ręce z kieszeni,

- stosuje na co dzień zwroty grzecznościowe: "dziękuję", "proszę", "przepraszam", itp.

- nie spóźnia się na zajęcia,

- nie zaczepia innych - nie używa przemocy, nikogo nie bije,

- ubiera się stosownie do sytuacji, ale zawsze estetycznie,

-  dba o higienę i porządek w szkole/klasie - nie pisze po ławkach, nie śmieci, nie niszczy pomocy i mienia szkoły,

- nie przeszkadza w prowadzeniu zajęć; wstaje, gdy nauczyciel się do niego zwraca; nie przerywa wypowiedzi innych osób; aktywnie pracuje podczas lekcji; nie żuje gumy,

 - nie używa wulgaryzmów, nie krzyczy, nie podnosi głosu, grzecznie zwraca się do innych, nie przerywa innym,

- pamięta o kulturalnym zachowaniu się poza szkołą - kłania się osobom, które zna; ustępuje miejsca osobom starszym; używa zwrotów grzecznościowych; nie zaśmieca otoczenia; dba o przyrodę,

- przestrzega zasad kulturalnego korzystania z telefonu komórkowego - wyłącza go podczas trwania zajęć lekcyjnych, kiedy do kogoś dzwoni, mówi „dzień dobry” i przedstawia się.

Mamy nadzieję, że wiedza zdobyta przez naszych uczniów w czasie zajęć pozostanie na długo w ich głowach i będą ją wykorzystywać na co dzień.