-
-
mp
W dniach 8-12 kwietnia 2024 odbył się w naszej szkole ogólnopolski konkurs przedmiotowy „Panda”. Wzięło w nim udział 41 uczniów. Uczestnicy konkursu musieli wykazać się wiedzą w jednym z wybranych przez siebie przedmiotów: matematyka, fizyka lub historia. Pytania zawarte w testach miały zróżnicowany stopień trudności, co pozwoliło sprawdzić wiedzę każdemu uczniowi.
Laureatami szkolnej edycji zostali:
Z fizyki Piotr Sroka klasa 8a, który zajął 13 miejsce w kraju
Z historii: Michał Świdrak z klasy 7b- 11 miejsce w kraju , Ernest Sokół z 6a- 13 miejsce w kraju i Franciszek Kozłowski również 13 miejsce w kategorii klas 4.
Serdecznie gratulujemy wszystkim uczestnikom!
Szkolnymi koordynatorkami były p. Elżbieta Wirska i p. Marta Maciałek
-
-
mp
„Wiosna, wiosna tak piękna radosna…”
Z okazji „Pierwszego Dnia Wiosny” Samorząd Uczniowski przygotował dla uczniów wiele atrakcji. Jedną z nich było spotkanie z „Panią Wiosną” podczas którego uczniowie klas 1-3 przygotowywali plakaty, rozwiązywali zagadki i rebusy. Oczywiście poradzili sobie znakomicie, dlatego w nagrodę otrzymali od „Pani Wiosny” słodkie upominki.
Kolejną atrakcją był „Dzień Kolorów”. Każda klasa przyszła w tym dniu ubrana w wylosowany wcześniej kolor. Na korytarzach było bardzo kolorowo. Różnorodność barw sprawiła, że zarówno uczniowie, jak i nauczyciele nabrali pozytywnej energii do dalszej pracy. W tym dniu odbył się również „Dzień bez plecaka”. Wszyscy chętni uczniowie przyszli bez plecaków, a jednocześnie przynieść do szkoły wszystkie potrzebne rzeczy. To była doskonała okazja, aby wykazać się pomysłowością i kreatywnością.
Zaangażowanie uczniów zostało docenione uwagami pozytywnymi, a w klasach 4-8 dodatkowo uczniowie mieli szanse na zdobycie „srebrnej” bądź „złotej karty”. Zwycięzcom serdecznie gratulujemy.!!!
-
-
mp
W dniu 28 listopada br. uczniowie naszej szkoły wzięli udział w Powiatowym Konkursie Humanistycznym ph. ,,Cztery pory roku" organizowanym w Szkole Podstawowej w Łętowni i jako drużyna wywalczyli III miejsce.
Zespół składał się z 4 uczniów, z których każdy startował w odrębnej konkurencji, zdobwając punkty dla całej grupy:
- konkurs historyczny - Miłosz Świdrak z kl. 7b
- konkurs recytatorski - Paweł Bucior z kl. 7b
- konkurs piosenki - Wiktor Kotuła z kl. 6a
- konkurs plastyczny - Martyna Derylak z kl. 7b.
Serdecznie gratulujemy!
-
-
mp
Międzynarodowy Dzień Postaci z Bajek to święto, które przypada 5 listopada, w dzień urodzin Walta Disneya. Ten dzień obchodziliśmy w świetlicy szkolnej 8 listopada. Uczniowie klas I – III przebrali się w stroje ulubionych postaci bajkowych i zaprezentowali się wszystkim dzieciom .Uczestniczący w zabawie z uwagą i w skupieniu wysłuchali bajki ,,Mała Syrenka”, czytanej przez panią wicedyrektor Elżbietę Wirską, pana Romana Dmitrowskiego oraz pana Andrzeja Czopa. Dzieci rozwiązywały zagadki, rozpoznawały bajkowe postacie oraz tytuły bajek, z których pochodzą. W zespołach układały również ilustracje znanych bajek zgodnie z kolejnością wydarzeń i odgadywały ich tytuły. Wszyscy wykazali się dużą znajomością bajek i zostali nagrodzeni słodkim upominkiem. W tym dniu przypomnieliśmy sobie o tym, że bajki są nieodzownym elementem dzieciństwa. Kształcą w dzieciach właściwe postawy moralne, rozwijają pamięć, dziecięcą fantazję, uczą rozróżniać dobro od zła, pokazują, czym jest prawdziwa miłość oraz jak ważne jest spełnianie marzeń i niesienie pomocy innym. To spotkanie sprawiło dzieciom wiele radości.
-
-
mp
W dniu 30 pażdziernika Szkolne Koło Wolontariatu zorganizowało ważną akcję pod nazwą „Znicz Pamięci”. W tej wartościowej inicjatywie wzięło udział 20 uczniów z klas 5 i 6.
Nasi młodzi wolontariusze nie tylko poświęcili swój czas, ale także włożyli dużo serca w posprzątanie zaniedbanych i zapomnianych grobów na leżajskim cmentarzu. Sprawili, że te miejsca odzyskały swoją tożsamość. Po uporządkowaniu grobów, zapalili przyniesione przez siebie znicze, tworząc piękny symbol pamięci.
Podczas akcji odwiedzili także groby żołnierzy, oddając hołd tym, którzy poświęcili swoje życie za wolność naszego kraju. Tam również zapalili znicze.
Warto dodać, że w tym przedsięwzięciu uczestniczyli także rodzice naszych uczniów. Ich pomoc była nieoceniona.
Akcja „Znicz Pamięci” to doskonały przykład, jak młodzi ludzie mogą aktywnie kształtować postawę patriotyczną i pielęgnować pamięć o tych, którzy odeszli.
Gratulujemy realizacji tej ważnej inicjatywy naszym młodym wolontariuszom i serdecznie dziękujemy za wsparcie rodzicom.
-
-
mp
13 października wspólnie świętowaliśmy Dzień Edukacji Narodowej. W tym roku miał on szczególnie uroczystą formę w związku z przypadającą 250. rocznicą powołania Komisji Edukacji Narodowej. Z tej okazji Samorząd Uczniowski pod opieką p. Marty Maciałek i pana Macieja Peszko przygotował program artystyczny, w którym m.in. młodzi aktorzy zaprezentowali w sposób nieco humorystyczny różne typy nauczycieli. Nie zabrakło również podziękowań, życzeń dla wszystkich pracowników szkoły. Na zakończenie przedstawiciele samorządu wręczyli upieczone przez naszą kuchnię pyszne babeczki.
Święto Edukacji Narodowej było również okazją do wręczenia nagród nauczycielom i pracownikom szkoły za ich twórczą i efektywną pracę. W tym roku z rąk dyrektora szkoły nagrody odebrały panie Elżbieta Berestka, Regina Żołynia, Ewa Rejman, Stanisława Gancarz, Marlena Gol i pan Daniel Domagała.
-
-
mp
Dnia 3 października odbyły się wybory do Rady Samorządu Uczniowskiego w naszej szkole. Cały proces wyborczy został przeprowadzony przez Szkolną Komisję Wyborczą, powołaną przez Walne Zebranie samorządów klasowych.
Wybory zostały przygotowane i przeprowadzone zgodnie z nowym Regulaminem SU, co oznacza, że od tego roku mamy jeden wspólny Samorząd. Kandydaci przez dwa tygodnie prowadzili kampanię wyborczą poprzez akcje plakatowe oraz bezpośrednie spotkania z wyborcami. Uczniowie mieli możliwość oddania głosu w sposób bezpośredni w lokalu wyborczym, w który zmieniła sie tego dnia szkolna świetlica. Każdy z uczniów otrzymał dwie karty do głosowania: na przewodniczącego szkoły oraz opiekuna SU.
Frekwencja wyborcza była bardzo wysoka, wyniosła 91%. To budujące, że młodzież aktywnie angażuje się w życie szkolne i wdraża się do przestrzegania reguł demokracji w życiu społecznym.
Komisja Wyborcza, po przeliczeniu głosów ogłosiła wyniki. Przewodniczącym Rady Samorządu Uczniowskiego został Krzysztof Karp z klasy 8a. Gratulujemy nowemu przewodniczącemu oraz wszystkim, którzy weszli w skład Rady. Życzymy Wam owocnej pracy podczas Waszej kadencji i doberj wszpółpracy z opiekunami.
-
-
mp
-
-
mp
W sierpniu 2023 r. w czasopiśmie Chrońmy Przyrodę Ojczystą ukazał się artykuł pt. „Gryziel zachodni Atypus affinis – rzadki gatunek chronionego pająka w okolicach Leżajska” opracowany przez Macieja Szałajko, Grzegorza Barygę, Wojciecha Barygę i Małgorzatę Mach.
Historia tej publikacji zaczęła się jesienią poprzedniego roku. Pewnego dnia chłopcy wraz z tatą, p. Bartłomiejem Barygą, podczas jednej ze swoich wypraw do lasu zaobserwowali niezwykle wyglądającego pająka. Przechodził przez drogę leśną prowadzącą do Rezerwatu Przyrody „Suchy Łuk”. Okazało się, że jest to bardzo rzadki chroniony gatunek. Dzięki p. Aleksandrze Peszko-Kozłowskiej udało nam się skontaktować z p. dr hab. prof. Uniwersytetu Jagiellońskiego Agnieszką Nobis, a za jej pośrednictwem z p. dr. Robertem Rozwałką z Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie. Pan doktor, który napisał już kilka artykułów dotyczących gryzieli, oznaczył dla nas ten gatunek i udzielił wskazówek, gdzie go szukać. Pani doktor pojechała z nami w teren i dokładnie opisała siedlisko zajmowane przez pająka.
Podczas tej wyprawy pod darniami mchu znaleźliśmy kilka walcowatych oprzędów łownych, a w jednym z nich znajdowała się samica.
Gryziel zachodni Atypus affinis jest jednym z trzech gatunków gryzieli. W Polsce są obecnie potwierdzone tylko cztery stanowiska tego gatunku, to odkryte przez nas, w okolicy Rezerwatu Przyrody „Suchy Łuk”, jest nowe. Nie jest łatwo spotkać te pająki, nie tylko dlatego, że rzadko występują, ale też dlatego, że prowadzą skryty tryb życia. Za pomocą chelicer kopią podziemne pionowe korytarze, w których spędzają czas, na powierzchnię jesienią wychodzą tylko samce, które wędrują w poszukiwaniu partnerek do rozrodu. Właśnie takiego wędrującego samca spotkali chłopcy i od niego zaczęła się cała przygoda. Gryziele polują za pomocą zamaskowanych oprzędów łownych, w które wpadają owady.
Kolejnym etapem było napisanie tekstu artykułu, co udało się dzięki bardzo dużej pomocy p. dr hab. Agnieszce Nobis, za co serdecznie dziękujemy. Wysłaliśmy go do wydawnictwa i teraz jest dostępny do przeczytania na stronie:
https://www.iop.krakow.pl/artykuly_1_548.html?wydawnictwo_id=382
http://panel.iop.krakow.pl//uploads/wydawnictwa_artykuly/b23dbc9872eaadf7101f1d72e6a5237386506459.pdf
Małgorzata Mach
-
-
mp
,,Książka i możliwość czytania to jeden z największych cudów ludzkiej cywilizacji." /Maria Dąbrowska/
Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich to doroczne święto organizowane przez UNESCO w celu promocji czytelnictwa i ochrony praw autorskich. W jego obchody włączyli się w tym roku również uczniowie kl. 4b, 5a i 6b, podejmując ze swoją polonistką Jolantą Sanecką różnego rodzaju działania zachęcające młodych ludzi do sięgnięcia po książkę. Dzieci pracowały metodą projektu.
Uczniowie dowiedzieli się m.in. czym jest ochrona własności intelektualnej za pomocą praw autorskich, poznali światowe stolice książki, dyskutowali nt. korzyści płynących z czytania, uczestniczyli w klasowych konkursach literackich i czytelniczych. Każdy uczeń miał także za zadanie wybrać swoją ulubioną książkę, nie musiała to być lektura szkolna, przynieść ją na lekcję i tak zaprezentować, aby zachęcić koleżanki i kolegów do jej przeczytania. Pomysłów było tyle, ilu biorących w zadaniu uczniów. Byli też i tacy, którzy nie poprzestali na przedstawieniu jednej książki!
Ponadto uczniowie kl. 4b sprawdzili się jako autorzy pierwszych tekstów literackich. Każdy napisał własną baśń, stworzył do niej szatę graficzną i gotową książeczkę zaprezentował kolegom. Powstały ciekawe prace!
Warto dodać, iż w szkolnym konkursie literacko - plastycznym ,,Książka górą!", którego hasło przewodnie w tym roku brzmiało: ,,W świecie ballad Adama Mickiewicza" - nagrody zdobyli:
Weronika Cwynar - kl. 4b, Anna Kordas - kl. 5a, Martyna Derylak - kl. 6b, Aleksandra Kania - kl. 6b, Hanna Baryga - kl. 8b i Karolina Burek - kl. 8b.
Organizatorkami konkursu, w którym co roku biorą udział uczniowie z klas 4 - 8 są p. Jolanta Sanecka i p. Grażyna Olszowy.
Dziękujemy wszystkim uczniom, który zgłosili swoje prace do konkursu, a zwycięzcom serdecznie gratulujemy!
-
-
mp
W tym roku po raz kolejny uczniowie naszej szkoły uczestniczyli w Ogólnopolskim Konkursie Alfik Historyczny.
Celem konkursu było przede wszystkim zainspirowanie dzieci i młodzieży do poznawania historii. Zarówno tej bliższej, dotyczącej dziejów Polski, jak i tej, która obejmuje wiedzę o przeszłości Europy i świata.
Konkurs organizowany był w ramach programu edukacyjnego Łowimy Talenty, który jest formą wsparcia szkół w zakresie odkrywania i rozwijania uzdolnień dzieci i młodzieży.
Wśród wyróżnionych znaleźli się uczniowie naszej szkoły:
Igor Popowicz - zdobył dyplom uznania za uzyskanie bardzo dobrego wyniku (zajął 1 miejsce w województwie, 6 w kraju)
Ernest Sokół – dyplom uznania za uzyskanie najlepszego wyniku w klasach piątych (1 miejsce w województwie, 15 w kraju)
Miłosz Świdrak - dyplom uznania za uzyskanie najlepszego wyniku w klasach szóstych (1 miejsce w województwie, 10 w kraju)
Szymon Polit - dyplom uznania za uzyskanie najlepszego wyniku w klasach siódmych (1 miejsce w województwie, 15 w kraju)
Oliwia Kochman - dyplom uznania za uzyskanie najlepszego wyniku w klasach ósmych (3 miejsce w województwie, 23 w kraju)
Wszystkim uczestnikom dziękujemy za udział w konkursie, a zwycięzcom serdecznie gratulujemy.
Szkolnym Koordynatorem Konkursu była p. Marta Maciałek
-
-
mp
Rozumienie czytanego tekstu literackiego, popularnonaukowego czy publicystycznego nie jest umiejętnością prostą i oczywistą. Sporych trudności może również przysparzać odczytanie i przetworzenie informacji z tabeli lub wykresu. W dobie kultury obrazkowej - czytać, nie musi zatem oznaczać - rozumieć.
Aby temu zapobiec i pomóc uczniom w ćwiczeniu cennych umiejętności, przydatnych nie tylko na sprawdzianie ósmoklasisty, ale i w codziennym życiu, od wielu lat organizowany jest w naszej szkole konkurs czytania ze zrozumieniem ph. ,,Czytam, rozumiem i wiecej umiem" z zakresu języka polskiego i matematyki. Co roku z zadaniami wymagającymi analizy różnego rodzaju tekstów zmagają się uczniowie najstarszej klasy w szkole, niegdyś szóstoklasiści, od kilku lat ósmoklasiści. Jest to również forma sprawdzenia się przed egzaminem.
Inicjatorkami i organizatorkami konkursu są p. Jolanta Sanecka i p.Elżbieta Wirska.
W tym roku zwycięzcą konkursu został Bartłomiej Karp z kl. 8a, który może śmiało o sobie powiedzieć, że nie tylko dobrze czyta, ale i rozumie czytany tekst. Potrafi na jego podstawie formułować odpowiednie wnioski. Bartek poradził sobie również z zadaniami typowo matematycznymi.
W konkursie przyznano także wyróżnienia, które otrzymali: Aleksander Kiełbowicz z kl. 8b, Wojciech Polak - kl. 8a, Katarzyna Fus - kl. 8a i Bartosz Filipek - kl. 8a.
Gratulujemy, a za rok do sprawdzenia swoich umiejętności zapraszamy obecnych siódmoklasistów.
-
-
mp
W dniu 17 maja br. uczniowie kl.5a i 6b wraz z wychowawczyniami p. Joanną Mazurek i p. Jolantą Sanecką oraz opiekunami p. Elżbietą Wirską i p. Pauliną Leniart uczestniczyli w wycieczce do Ojcowa.
Spacer z przewodnikiem w Ojcowskim Parku Narodowym pozwolił zdobyć wiedzę nt. walorów turystyczno - przyrodniczych okolicy, rzeźby terenu, geologii i historii parku oraz ciekawych legend związanych z regionem. Uczniowie zobaczyli również Zamek w Ojcowie i Maczugę Herkulesa. Duże zaineresowanie niektórych uczestników wyprawy wzbudziło znajdujące się w Dolinie Prądnika, niedaleko Bramy Krakowskiej - Źródło Miłości. Koniecznie chcieli spróbować wypływajacej z niego wody. Był też oczywiście czas na kupowanie pamiątek i wspólny posiłek.
Dużą atrakcją było zwiedzanie pogrążonej w tajemniczych ciemnościach Jaskini Nietoperzowej - największej jaskini Jury Krakowsko - Częstochowskiej. Uczniowie z zainteresowaniem wsłuchiwali się w opowieści przewodnika m.in. o kręconych tu scenach filmu ,,Ogniem i mieczem", podziwiali efektowne nacieki, olbrzymie kotły wirowe w stropie jaskini, między którymi można było dostrzec liczne nietoperze.
Mimo deszczowej pogody, wycieczka się udała, wszystkim humory dopisywały, a co najważniejsze spędziliśmy wspólnie czas - aktywnie i w pięknych okolicznościach przyrody.
-
-
mp
,,Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła”
Wisława Szymborska
W dniu 29 maja 2023 r. w świetlicy szkolnej odbył się Konkurs Pięknego Czytania dla uczniów klas I-III. Celem konkursu była promocja czytelnictwa, budzenie zainteresowania wartościową literaturą dziecięcą,stworzenie możliwości prezentacji własnych umiejętności i porównanie ich z umiejętnościami innych, kształtowanie umiejętności pięknego czytania orazuczenie się rywalizacji w miłej atmosferze.
W trakcie konkursu uczestnicy czytali wybrany (wylosowany przez siebie) fragment utworu kl. I-Jan Grabowski ,,Czarna owieczka”, kl. II-Lucyna Krzemieniecka
,,Z przygód krasnala Hałabały”, kl. III- Kornel Makuszyński ,,Awantura o Basię”. Reprezentanci klas świetnie zaprezentowali swoje umiejętności. Z przyjemnością słuchało się wybranych fragmentów tekstu. Jury w składzie p. Elżbieta Sobejko,
p. Grażyna Olszowy, p. Barbara Papak brało pod uwagę następujące elementy: płynność i bezbłędność czytania, wyrazistość i dykcję oraz interpretację czytanego tekstu.
Po naradzie komisja wyłoniła najlepszych w trzech kategoriach.
Kl. I
Mistrz – Milena Bielecka
Wicemistrz – Maria Lasota, Marlena Rydz
Kl. II
Mistrz- Filip Chryń, Aleksandra Sieradzka
Wicemistrz- Zofia Mul, Aniela Wawrzak
Kl. III
Mistrz- Dawid Federkiewicz, Franciszek Kozłowski
Wicemistrz – Lena Rup, Paweł Więcław
Konkurs cieszył się dużym zainteresowaniem. Chętnych uczniów zapraszamy za rok.
-
-
mp
W dniach 29-30 maja 2023 roku uczniowie klasy 8a oraz 8b wraz z wychowawczyniami p. Martą Maciałek, p. Reginą Żołynią oraz p. Ewą Rejman uczestniczyli w wycieczce w Pieniny.
Swoją przygodę z górami uczestnicy rozpoczęli w Szczawnicy od wyjazdu wyciągiem krzesełkowym na Palenicę, gdzie czekała kolejna atrakcja wycieczki, czyli zjazd torem saneczkowy.
Kolejnym punktem programu była piesza wędrówka szlakiem górskim i zdobycie szczytu Wysoka, z którego można było podziwiać piękną panoramę oraz przejście niezwykle malowniczym wąwozem Homole. Po kilkugodzinnym marszu zmęczeni, ale zadowoleni, dotarliśmy do Jaworek, gdzie znajdował się nasz punkt noclegowy.
Drugi dzień przywitał wszystkich piękną słoneczną pogodą, co sprawiło ogromną radość, gdyż czekała na uczestników wycieczki główna atrakcja– spływ pontonami po Dunajcu.
Dwuipółgodzinna trasa spływu wymagała od wszystkich wiosłowania i dużego zgrania, żeby nie dać się wyprzedzić innym załogom. Przy okazji można było podziwiać piękno Pienin. Było dużo śmiechu, dobrej zabawy i satysfakcji z pokonania pontonami 23 km trasy.
Ostatnim punktem wyprawy był spacer po Szczawnicy, poznanie historii jednego z najstarszych miast zdrojowych w Polsce, degustacja leczniczych wód mineralnych z miejscowej Pijalni.
W czasie wspólnej wyprawy towarzyszyły wszystkim piękna pogoda, dobry humor i radość ze spędzonych w gronie koleżanek i kolegów dni, które na długo zostaną w pamięci uczestników wycieczki choćby ze względu na to, że był to ostatni pełen atrakcji wspólny wyjazd.
-
-
mp
Nasi uczniowie z klas ósmych wzięli udział w konkursie z języka polskiego ,,Z polszczyzną za pan brat” zorganizowanym w Zespole Szkół Licealnych w Leżajsku.
W gronie zwycięzców były także nasze uczennice z klasy 8b.
Aniela Cwynar zajęła III miejsce, a Gabriela Zygmunt otrzymała wyróżnienie.
Uczennice przygotowywały się do konkursu pod kierunkiem swojej polonistki p. Reginy Żołyni.
Serdecznie gratulujemy.
-
-
mp
W ramach powtórki do egzaminu z języka polskiego uczniowie klas ósmych mieli możliwość udziału w zorganizowanym specjalnie dla nich konkursie: ,,Czy znasz lektury obowiązkowe?”
Celem zmagań konkursowych było zachęcenie ósmoklasistów do powtórki i sprawdzenie stopnia znajomości treści obowiązkowych lektur szkolnych.
Oto zwycięzcy rywalizacji:
I miejsce Aniela Cwynar (klasa 8b)
II miejsce Bartosz Filipek (klasa 8a)
III miejsce Oliwia Kochman (klasa 8a)
Wyróżnienia otrzymały:
Hanna Baryga (klasa 8b)
Gabriela Zygmunt (klasa 8b)
Organizatorką konkursu była p. Regina Żołynia.
-
-
mp
,,Naród, który nie zna swojej przeszłości, umiera i nie buduje przyszłości.”
Jan Paweł II
Pamiętając o historii narodu polskiego i wychodząc naprzeciw słowom Jana Pawła II oraz programowi wychowawczemu naszej szkoły, uczciliśmy kolejną rocznicę uchwalenia Konstytucji 3 maja.
W murach przepięknej leżajskiej bazyliki społeczność szkolna obejrzała okolicznościowy program słowno- muzyczny, a później wzięła udział w mszy świętej w intencji dyrekcji, nauczycieli, pracowników szkoły, uczniów oraz ich rodziców a także ojczyzny.
Część artystyczną uroczystości przygotowali p. Regina Żołynia, p. Jolanta Zygmunt, p. Paweł Paluch. Mszę odprawił katecheta ojciec Eliasz.
O nagłośnienie zadbał nasz nieoceniony Mateusz Golik z klasy 8b.
-
-
mp
W naszej szkole odbył się konkurs o tytuł ,,Mistrza Ortografii” zorganizowany dla uczniów klas IV- VIII. Jego uczestnicy mieli okazję sprawdzić, w jakim stopniu opanowali zasady polskiej ortografii i interpunkcji.
Zmagania konkursowe przebiegały w dwóch etapach i dwóch kategoriach wiekowych:
I kategoria klasy IV-VI
II kategoria klasy VII-VIII.
W roku szkolnym 2022/2023 Mistrzami Ortografii w kategorii klas IV- VI zostali:
Kamil Szewczyk 6a
Natalia Kusy 6b
Miłosz Świdrak 6b
a w kategorii klas VII-VIII
Oliwia Kochman 8a
Jakub Pęcak 8b.
Wszystkim uczestnikom dziękujemy za udział w konkursie, a zwycięzcom serdecznie gratulujemy.
Organizatorki Jolanta Sanecka i Regina Żołynia.
-
-
mp
W pierszym półroczu zorganizowaliśmy kilka ważnych akcji charytatywnych. Przeprowadziliśmy zbiórkę "Góra Grosza", podczas której zebraliśmy 330 zł, aby wspomóc rodzinne domy dziecka.
Nasi młodzi wolontariusze roprowadzali wśród uczniów kartki i kalendarzyki na rzecz Fundacji Osób Niewidomych i Niepełnosprawnych, której przekazaliśmy 330 zł. Przed świętami Bożego Narodzenia zorganizowaliśmy kiermasz wypieków świątecznych. Tu kwota była imponująca – 1750 zł. Zarząd Kola Wolontariatu postanowił przekazać te pieniądze dla Podkarpackiego Hospicjum dla Dzieci (1000 zł) oraz Schroniska dla Zwierząt "Kundelek" (750 zł).
W dniu 27 lutego przedstawiciele Koła Wolontariatu pojechali do tych placówek, aby przekazać darowizny. W schronisku "Kundelek" uczniowie mieli okazję zapoznać się z jego działalnością oraz wyprowadzić jednego z mieszkańców na spacer. Była to suczka Kara. W hospicjum również również uzyskaliśmy informację, jak można wspierać podopiecznych tej placówki.
-
-
mp
W naszej szkole w I półroczu był realizowany innowacyjny program profilaktyczny "ISKRA ODPORNOŚCI".
Do realizacji programu zaprosiło nas Centrum Pozytywnej Edukacji z Warszawy – niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli we współpracy z angielską fundacją Partnership for Children. Projekt pilotażowy z zakresu rozwijania umiejętności życiowych dzieci i młodzieży był realizowany w 13 szkołach w Polsce.
Program jest adresowany do uczniów w wieku 11–15 lat. Jego celem jest wzmacnianie odporności psychicznej, rozwijanie umiejętności społecznych i emocjonalnych, w tym radzenia sobie ze stresem i trudnymi sytuacjami. Składał się z 11 zajęć, realizowanych cyklicznie, raz w tygodniu.
Pilotażowa realizacja programu ISKRA Odporności miała na celu sprawdzenie skuteczności oddziaływania na uczestników w polskim systemie edukacji, przydatności dla wskazanej grupy wiekowej i poszukiwanie optymalnych sposobów realizacji zajęć z uczniami.
Specjaliści alarmują, że stan zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży w ostatnich latach pogarsza się. Po trudnym czasie pandemii koronawirusa COVID-19, nauczaniu zdalnym, trwającej od lutego wojnie na Ukrainie program, mający na celu zadbanie o dobrostan emocjonalny i wzmacniający odporność psychiczną uczniów, jest bardzo potrzebny.
Uczniowie klasy VI, którzy brali udział w pilotażu programu, angażowali się w zajęcia, chętnie wykonywali różne zadania, zdobywali nowe umiejętności radzenia sobie w życiu.
Jesteśmy bardzo zadowoleni, że znaleźliśmy się w gronie 13 szkół w Polsce, które dostały zaproszenie do realizacji "ISKRY ODPORNOŚCI".